Interview: Kirsten McCrea

The eighteenth edition of the Under Pressure festival is coming soon. To make the wait go faster, we met with some of the artists who participated in the previous editions and talked to them  about Under Pressure and the importance of the festival in their opinion and how it has influenced or helped their careers.

La dix-huitième édition du festival Under Pressure arrive à grands pas! Histoire de vous faire patienter, on est parti à la rencontre d’artistes ayant déjà collaboré avec Under Pressure, afin qu’il nous donne leur point de vue sur le festival, et l’influence qu’il a eu dans leur carrière.

Kirsten McCrea is a Canadian artist whose work explores issues of cultural memory, looking at pop vs. underground culture, the media, and popular mythologies. Known for her bright colours and figurative subject-matter, Kirsten is quickly establishing herself as a prominent emerging Canadian artist. Primarily a painter, she is also the founder and editor of Papirmasse, an affordable art subscription that sends a monthly print to hundreds of people around the world every month.

Under Pressure: Hello Kirsten, can you tell us about your experience with the Under Pressure Festival.
Kirsten McCrea: I was lucky enough to be asked to design the logo for UP back in 2011 and it was one of the best experiences of my life. A true community-building experience for me, and one that put me in touch with an amazing array of artists. It’s a memory I hold close to my heart !

UP: This year marks the 18th edition of UNDER PRESSURE, what are your impressions and comments on the last 18 years, do you think Under Pressure has played a role in the acceptance and education of urban culture in Montreal and its evolution ?
KMC: Under Pressure is a totally unique festival and has played a huge role in spreading the word about graffiti culture. I was 18 when I first saw the UP vidéo in an art gallery  in Montreal (over 10 years ago !) and it made me want to move to Montreal soooooo bad !!

UP: At a time where there is a clear commercialization of urban art, graffiti and street art, Under Pressure has maintained and stood the test of time while cartering to a larger public and helping build a constatnt following. What do you think the secret is in the longevity of Under Pressure ?
KMC: Everyone loves the real deal. The commercialization of graffiti and this new crop of « street artists » who are actually just total poseurs cashing in on the cachet of street art without ever risking anything makes me sick. You guys are too legit to quit, and that’s why everyone loves you. Fakers can only go so far.

UP: You have also participate Under Pressure’s FRESH PAINT Gallery project and have exhibited there, has your approach for the gallery been different from your approach to the festival ?
KCM: What’s great about the gallery is that it offers a fantastic opportunity to create pièces over a longer period of time. The festival is incredible for its crazy energy, but having longer than a day to install work is nice too. It’s good to have both !

UP: What consequences has the festival and the gallery had on your carreer  and your perception of urban culture, street art and graffiti as an artist?
KMC: I really can’t thank you enough. It changed everything.

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Kirsten McCrea est une artiste Canadienne, qui à travers ses illustrations aux couleurs lumineuses, proposent une confrontation entre la culture pop et la culture underground. D’abord peintre, elle est aujourd’hui la fondatrice et éditrice de Papirmasse, un magazine qui envoie chaque mois, une illustration différente à ses abonnés.

Under Pressure: Salut Kirsten, peux-tu nous parler de ton rôle au sein du festival.
Kirsten McCrea: En 2011 j’ai eu la chance d’être contactée pour réaliser le logo d’Under Pressure, et ce fut une des meilleures expériences de ma vie. Cela m’a permis de rentrer dans la communauté et d’être en contact un avec tas d’artistes géniaux. C’est un souvenir que je garde dans mon cœur.

UP: Cette année marque la 18ème édition d’Under Pressure, quel est ton regard sur ces 18 dernières années, penses-tu qu’Under Pressure ai joué un rôle dans la réception de la culture urbaine à Montréal et dans son évolution ?
KMC: Under Pressure est un festival unique et a joué un rôle important dans la propagation et l’acceptation de la culture graff. J’avais 18ans la premiere fois que j’ai vu une vidéo du festival dans une galerie d’art à Montréal (c’était il y a plus de 10ans) et ça me donne tellement envie de retourner vivre à Montréal.

UP: A l’heure où il y a une certaine commercialisation de l’art urbain, Under Pressure prone un accès pour tous à la culture urbaine. Penses-tu que ce soit le secret de sa longévité ?
KMC: C’est ça la vraie affaire. La commercialisation du graffiti et cette émergence de “street artistes” qui ne sont finalement que des opportunistes qui se font de l’argent sur le dos du street art sans jamais prendre de risque, ca me rend malade. Vous êtes  too legit to quit*  et c’est pour ça que tout le monde vous aime. Les autres ne peuvent pas en dire autant.

UP: Tu as aussi travaillé pour Fresh Paint, approches-tu ton travail différemment selon qu’il soit destiné au festival ou à la galerie ?
KMC: Ce qu’il y a de bien a propos de la galerie c’est que ça te permet de créer des pièces sur plusieurs jours. Le festival est incroyable et demande une énergie folle, mais avoir plus qu’un jour pour mettre en place une pièce c’est bien aussi. C’est bien d’avoir les deux.

UP: Quelles conséquences a eu ta participation au festival sur ta carrière et sur ta perception de la culture urbaine ?
KMC: Je ne peux pas vous remercier assez, ça a tout changé!

Check out Kirsten McCrea in the last edition of ION Magazine!
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